ناگفتههای زندگی آقای بازیگر از زبان پسرش
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۶۹۱۴
در آستانه سالروز تولد زنده یاد «عزت الله انتظامی» فریدون جیرانی به گفتوگو با مجید انتظامی در موزه سینما نشست.
به گزارش شریان نیوز،مجید انتظامی در ابتدای این دیدار در پاسخ به سؤال فریدون جیرانی درباره فیلم گاو با ذکر خاطرهای گفت: فیلم گاو را برای اولین بار با داریوش مهرجویی در برلین دیدم. انصافاً پدرم در این فیلم بازی بسیار خوبی داشت تا آنجا که از جشنواره فیلم شیکاگو برای این فیلم جایزه گرفت و تیتر روزنامهها شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انتظامی در پاسخ به سؤال جیرانی مبنی بر اینکه پدرش تا چه اندازه به صدای بازیگر در فیلمها اهمیت میداد، پاسخ داد: پدرم اصرار داشت که در فیلمها خودش برای نقشهایش صحبت کند. درهمه فیلمها به جز دو فیلم ستارخان و هزاردستان خودش صحبت کرد. من به دلیل اینکه درگیر آهنگسازی بودم و مشغلههای خودم را داشتم کمتر سر فیلمهای پدرم حاضر میشدم البته یکی از دلایلش این بود که نمیخواستم این شائبه ایجاد شود که من برای گرفتن شغل و یا پروژه آهنگسازی فیلمها به پدرم سر میزنم.
وی درباره رابطهاش در کودکی با زنده یاد عزت الله انتظامی نیز گفت: هنرمندان خیلی تنها هستند زیرا از خانوادهشان به خاطر کارشان دور میشوند. اما یادم میآید که پدر من ما را به سینما هم میبرد (با خنده) خودش جلوتر میرفت و ما پشت سرش میدویدیم.
انتظامی درباره حضور پدرش در کنسرتهایش نیز خاطرنشان کرد: کنسرتهای ما همیشه ساعت 20 برگزار میشد و پدرم از ساعت 5 بعداظهر به تالارها میآمد. اولین اجرای روی صحنه که رهبری میکردم «این فصل را با من بخوان» بود. او همیشه به من تأکید میکرد که چگونه به روی صحنه بروم و چگونه به مردم احترام بگذارم. به عنوان مثال به من یاد میداد که دستم روی قلبم باید و به مردم تعظیم کنم تا اثرگذارتر باشد.
انتظامی در پاسخ به این سؤال جیرانی که آیا پدرش در مقام داور، سفارش دادن جایزه به او را در جشنواره کرده است یا خیر ؟ پاسخ داد: سالی که فیلم «از کرخه تا راین» به جشنواره راه پیدا کرده بود، سر جایزه موسیقی بحث میشود و پدرم برای آنکه نه طرف من را بگیرد و نه نقشی در این جایزه داشته باشد اتاق را ترک میکند. من در حال سفر به جده بودم که ابراهیم حاتمیکیا به من گفت بمان جایزهات را بگیر و بعد برو اما در نهایت جایزه به فیلم دیگری تعلق گرفت و دیپلم افتخار را به من دادند.
وی ادامه داد: پدرم هیچ وقت برای من پارتی بازی و یا سفارش ویژهای نکرد. در کار مسیرهایمان از هم مجزا بود و تنها در دو کار مشترک باهم حضور داشتیم. مجید انتظامی با اشاره به اینکه پدرم هرگز بازنشسته نشد، افزود: حتی تا روزهای آخر زندگیاش نیز برایش فیلمنامه میفرستادند همیشه کنار تخت او تعداد زیادی فیلمنامه و کتاب بود.
وی با تأیید حرفهای جیرانی مبنی بر نقش پررنگ عزت الله انتظامی در تأسیس موزه سینما گفت: پدرم از مؤسسان و از مدیرعاملان ابتدایی موزه سینما بود. خودش با آژانس به منزل فیلمسازها میرفت و جایزههایشان را میگرفت و به موزه سینما میآورد.
انتظامی با اشاره به اینکه پدرش به خانواده و نوهها اهمیت میداد، گفت: پدرم فرزند دختر را بسیار دوست داشت و با گلنوش دختر من رابطهای عاطفی و عمیقی داشت و این رابطه به اندازهای بود که حتی پدرم خودش را ملزم میکرد اول مهر آنها را به مدرسه ببرد و حتی پول توجیبی نوهها را نیز خودش میداد.
وی با تأیید سخنان جیرانی درباره نقش پررنگ عزت الله انتظامی در سینما و هنر ایران گفت: پدرم در کارش نظم و دقت زیادی داشت و هرکاری را قبول نمیکرد. او مرد بزرگی بود بعدها خواهیم دید که تاریخ درباره او چه قضاوتی میکند.
جیرانی در انتهای برنامه نیز به بیان خاطرهای از عزت الله انتظامی پرداخت و گفت: زنده یاد عزت الله انتظامی در کارش بسیار دقیق بود و نظم زیادی داشت. یادم میآید سر فیلم ستاره میشود، صبح بسیار زود وقتی ماشین سه دقیقه دیر می آمد زنگ میزد و میگفت چرا ماشین نرسیده است. روحش شاد و یادش گرامی.
این گفتوگو روز گذشته به مدت دو ساعت به دعوت و میزبانی موزه سینمای ایران برگزار شد و نسخه کامل آن هم اکنون در صفحه رسمی موزه سینما در اینستاگرام قابل مشاهده است.
منبع: شریان
کلیدواژه: عزت الله انتظامی موزه سینما فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برندگان اسکار ایتالیا معرفی شدند/ «من کاپیتان» درخشید
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فیلم متئو گارونه با عنوان «من کاپیتان» که درام نامزد اسکار و درباره سفر حماسی ۲ مرد جوان آفریقایی است که تصمیم میگیرند داکار را ترک کنند تا به اروپا برسند و درام پائولا کورتلزی با عنوان «هنوز فردا هست» برندگان بزرگ شصت و نهمین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو ایتالیا شدند.
«من کاپیتان» جایزه بهترین فیلم، کارگردان، تهیهکننده، تدوینگر و فیلمبردار و چند جایزه دیگر را برد و «هنوز فردا هست» که درباره وضعیت اسفبار یک زن خانهدار آزار دیده در رم پس از جنگ است و در ۱۹ بخش نامزد شده بود، ۶ تندیس دریافت کرد که بهترین کارگردان اول، بازیگر زن، بازیگر زن نقش مکمل، فیلمنامه و جایزه تماشاگران را شامل شد.
«هنوز فردا هست» که اولین تجربه کارگردانی پائولا کورتلزی، بازیگر محبوب ایتالیایی است و خود وی در آن نقش آفرینی هم کرده، به شکل سیاه و سفید یادآور سینمای نئورئالیستی ایتالیا است.
کورتلزی که ۵۰ ساله است، «هنوز فردا هست» را با بودجهای حدود ۸ میلیون یورو (۸.۶ میلیون دلار) ساخته و فیلمش موفق شد تا بیش از ۳۹ میلیون دلار در ایتالیا فروش کند و «باربی» را شکست دهد. این فیلم که هنوز در حال اکران است، در فرانسه نیز با اقبال روبه رو شد و در حالی که از اواسط ماه مارس اکرانش را شروع کرد تاکنون بیش از ۴.۴ میلیون دلار فروش داشته اشت.
فیلم «ربوده شده» به کارگردانی مارکو بلوکیو دیگر فیلم موفق شب سینمای ایتالیا بود. این فیلم که برمبنای داستان واقعی پسری یهودی است که در قرن نوزدهم ایتالیا از خانوادهاش گرفته شده و مجبور شده تا به دین کاتولیک درآید، برای بهترین فیلمنامه اقتباسی، طراحی تولید، لباس، گریم و مو برنده جایزه شد.
جوایز ویژه دوناتلو هم به میلنا ووکوتیچ بازیگر کهنهکار صحنه و سینمای ایتالیا اهدا شد که با فدریکو فلینی، لوییس بونوئل و آندری تارکوفسکی کار کرده است.
جایزه بهترین فیلم خارجی به فیلم «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه رسید.
فهرست کامل برندگان جوایز دیوید دوناتلو ۲۰۲۴ چنین است:
بهترین فیلم: «من کاپیتان»، متئو گارونه
بهترین کارگردان: متئو گارونه برای «من کاپیتان»
اولین کارگردانی: پائولا کورتلزی «هنوز فردا هست»
تهیه کننده: «من کاپیتان»، متئو گارونه، پائولو دل بروکو
بازیگر زن: پائولا کورتلزی، «هنوز فردا هست»
بازیگر مرد: میشل ریوندینو، «پالازینا لاف»
بازیگر زن نقش مکمل: امانولا فانلی، «هنوز فردا هست»
بازیگر مرد نقش مکمل: الیو آلمانو، «پالازینا لاف»
فیلمنامه اوریجینال: فوریو آندرئوتی، جولیا کالندا، پائولا کورتلزی «هنوز فردا هست»
بهترین فیلمنامه اقتباسی: مارکو بلوکیو، سوزانا نیچیارلی، «ربوده شده»
فیلمبرداری: پائولو کارنرا، «من کاپیتان»
تدوین: مارکو اسپولتینی، «من کاپیتان»
مستند: ماریو مارتونه «کسی آن پایین مرا دوست دارد»
موسیقی فیلم: سابسونیکا، «آداجیو»
ترانه: «سرزمین من» از فیلم «پالازینا لاف»
طراحی تولید: «ربوده شده»
طراحی لباس: «ربوده شده»
طراحی چهره: «ربوده شده»
طراحی مو: «ربوده شده»
صدا: «من کاپیتان»
جلوه های دیجیتال: «من کاپیتان»
جایزه تماشاگران: پائولا کورتلزی «هنوز فردا هست»
جایزه جوانان: پائولا کورتلزی «هنوز فردا هست»
بهترین فیلم کوتاه: «گوشت فروش»، مارگریتا گیوستی
بهترین فیلم خارجی: «آناتومی یک سقوط»، ژوستین تریه
کد خبر 6096217