Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرحوم «عزت الله انتظامی» در سخنانی گفته است: بعد از «روز فرشته» چند روحانی گفتند چقدر در این نقش مُردن را آسان نشان داده بودم.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، موزه سینمای ایران امروز ۲۶ مردادماه همزمان با سالروز درگذشت زنده یاد «عزت الله انتظامی» بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند پیشکسوت را که در سال ۱۳۸۷ با زنده یاد زاون قوکاسیان انجام شده است را منتشر کرده که بخش‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عزت الله انتظامی با بیان اینکه بیش از ۵۰ فیلم سینمایی بازی کرده است، گفت: ما بازیگر‌ها مدیون خانواده هایمان هستیم. یادم می‌آید از ابتدا که ازدواج کردم و هنوز فرزند هم نداشتم وارد این کار شدم و تئاتر بازی می‌کردم. صبح‌ها به اداره نمایش می‌رفتم، تا ساعت هفت شب تمرین تئاتر می‌کردین و تا آخر شب اجرا داشتم و همه عمرمان را برای کار هنری که عاشق آن بودیم گذاشتیم و فعالیت کردیم.

وی با بیان اینکه بچه سنگلچ است، افزود: شروع کار من با پیش پرده خوانی جلوی تماشاگر بوده است. تماشاگر ایرانی بیشتر کلوزآپ علاقمند است و در تئاتر فاصله بین تماشاگر و بازیگر به نزدیکترین حدممکن می‌رسد. یکی از کسانیکه از بستر تئاتر به سینما آمد و به خوبی درخشید زنده یاد خسرو شکیبایی بود که ترقی زیادی پیدا کرد و به اوج خود در فیلم سینمایی «هامون» رسید. خسرو شکیبایی هم در سینما و هم در تئاتر در همه نقش‌ها به خوبی درخشید.

انتظامی با بیان خاطره‌ای از فیلم «گاو» گفت: سکانس آخری که برای این فیلم گرفتیم با کشتن گاو به پایان رسید و بعد از آن همه بازیگران به تهران برگشتند، اما من ماندم. همه پیگیر بودند که چرا من برنمی‌گردم به آن‌ها گفتم برای کشتن گاو حالم زیاد خوب نیست باید مدتی در اینجا بمانم.

وی با بیان اینکه زبان فارسی، زیبایی خاصی دارد، گفت: زنده یاد «علی حاتمی» به من می‌گفت وقتی می‌گویی قدَرقدرت، قدرت باید به خوبی بیان شود و محکمی آن در بیان مشخص شود. من معتقدم همه کسانی که کار هنری انجام می‌دهند باید به دانشگاه بروند، زیرا اگر عالی‌ترین استعداد و تجربه را هم داشته باشند، دانشگاه برایشان مانند چراغ می‌ماند درغیر این صورت کلیشه می‌شوند.

انتظامی با بیان اینکه با هر کارگردانی کار نمی‌کرد، خاطرنشان کرد: یادم می‌آید سال‌ها بیکار بودم و منتظر بودم تا داریوش مهرجویی فیلم بسازد، زیرا برای بازیگر کارگردان و برای کارگردان هم بازیگر بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، در فیلم «آژانس شیشه‌ای» قطعا اگر به جز رضا کیانیان و پرویز پرستویی بازیگران دیگری بودند فیلم به این خوبی درنمی‌آمد.

وی ادامه داد: چند نقش منفی بازی کردم که بسیارهم مورد استقبال قرار گرفته است و یکی از آن‌ها نقشم در فیلم «بانو» است که بسیار نقش متفاوتی بود و خودم آنرا بسیار دوست داشتم.

انتظامی با اشاره به فیلم «روز فرشته» خاطرنشان کرد: «روز فرشته» ساخته بهروز افخمی بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت و حتی چند روحانی بعد از دیدن فیلم به من گفتند که چقدر در این نقش مُردن را آسان نشان داده بودی و این فیلم در جشنواره کن هم نمایش داده شد.

وی درباره زنده یاد «علی حاتمی» نیز گفت: حاتمی همیشه برای من احترام خاصی قائل بود. دائم باهم بر سر نقش‌ها کلنجار می‌رفتیم، اما هروقت می‌خواستم با او فیلمی را شروع کنم خیلی با احترام می‌گفت «آقا بفرمایید» و اگر هم نکته‌ای در مورد نقش لازم بود که من بدانم آهسته نزدیک گوشم می‌گفت.

انتظامی با بیان اینکه فیلم «خط قرمز» کیمیایی را دوست دارد، گفت: مسعود کیمیایی به عنوان یکی از پایه‌گذاران نو در سینما فعالیت کرده است و هیچ وقت سبک کاری‌اش را تغییر نداده است که این خود مشخصه مثبتی برای او محسوب می‌شود، زیرا بدین شکل خود کارگردان مخاطب دارد و نه صرفا فیلم ها. یادم می‌آید برای فیلم «خط قرمز» به من گفت در فیلمش حضور داشته باشم و من به او گفتم مسعود در دست من تفتگ قرار نمی‌گیرد و همیشه قلم قرار داشته و او در پاسخ به من گفت همیشه لای پر نگهت می‌دارم.

انتظامی با بیان اینکه از برپا کنندگان موزه سینمای ایران بوده است، بیان داشت: موزه سینما را خانه خود می‌دانم. به همین دلیل هم یادگاری‌ها و اسنادم را در این گنجینه باارزش قرار دادم و وقتی آن‌ها را در موزه سینما می‌بینم خوشحال می‌شوم، زیرا خاطرات کودکی، جوانی و فعالیت‌های هنری‌ام برایم یادآوری می‌شود.

زنده یاد عزت الله انتظامی در روز افتتاح موزه سینما در باغ فردوس متنی را قرائت کرده بود که به شرح زیر است:

این پیرعرصه هنر سینما و تئاتر که خود پاره‌ای از تن موزه است شاکر خداوند است که عمری دوباره داد تا شاهد افتتاح موزه سینمای ایران باشم. دستان همه تلاشگران و عاشقان فرهنگ و هنر را که سالها، ماه‌ها و روز‌ها کوشیدند تا این جای جایگاه فراهم شود، می‌بوسم.

امروز جایی گشوده می‌شود که صد سال قدمت و زحمت را یکجا گرد هم آورده است. به نسل تازه برومند و بالنده این کشور کهن، اما جوان می‌گویم «با چشم دل به این آثار و یادگاری‌ها نگاه کنید»

کارگه کوزه گری خیام است انگار

خشت و آیینه است، پیر و جوان ندارد

دادیم نشان زگنج مقصود، تو را

نسل جوان تازه برنای ایران

دادیم نشان زگنج مقصود، تو را

گر ما نرسیدیم شاید تو برسی و حتما میرسی

بودیم کسی پاس نمی‌داشت که هستیم

باشد که نباشیم، بدانند که بودیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عزت الله انتظامی سینمای ایران فیلم های ایرانی عزت الله انتظامی موزه سینما روز فرشته زنده یاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی عجیب و غریب سریال گناه فرشته!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه هفت صبح، سی و یکم فروردین امسال، قسمت آخر «گناه فرشته» در پلتفرم فیلیمو منتشر شد و همچنان بحث و نظر درباره آن ادامه دارد. این سریال به نویسندگی و کارگردانی حامد عنقا، در طول پخش هم محل صحبت بود و هر بار وجهی از آن توسط رسانه‌ها، منتقدان و کاربران برجسته می‌شد. با این پیش زمینه، طبیعی است که «گناه فرشته» را محصولی «دیده شده» بدانیم. همانطور که اخیرا روابط عمومی فیلیمو خبر داده ‌ که قسمت اول این سریال توسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار کاربر دیده شده و رکوردی تازه به ثبت رسانده است.

اصل خبر

در خبر روابط عمومی فیلیمو آمده است : «۱۸ هفته پرماجرا را با فرشته، حامد، نوید، مهتاب و عماد پشت سر گذاشتیم. «گناه فرشته» اولین سریالی بود که قسمت یکم آن در طول زمانِ پخش، توسط یک میلیون و ۴۷۰ هزار کاربر فقط در فیلیمو تماشا شد و این استقبال همچنان ادامه دارد. قدردان اعتماد شما به فیلیمو، تماشای محتواهایش و دلسوزی برای سریال‌ها هستیم. از این داستان پرتلاطم برای ما خاطره‌های فراوانی ماند، همراه نظرها، نقدها، حرف‌ها و حتی گلایه‌های از سر محبت شما که مطمئن باشید اینها چراغ راه آینده برای ادامه مسیر و سرمایه بسیار بزرگ فیلیمو است.

با احترام به زنده‌یاد مرتضی پورصمدی از گروه تولید سریال «گناه فرشته» صمیمانه تشکر می‌کنیم. حالا این سریال هم به تالار تجربه‌ها و خاطره‌های فیلیمویی‌ها پیوست. به این امید که اثر بعدی ما با توجه به این همه توجه و ریزبینی مخاطبان باهوش و فرهیخته‌مان، رو به جلو، چشمگیرتر، دلرباتر و ماندنی‌تر باشه برای همه‌مون. دوست‌تون داریم.»

رکوردشکنی گناه فرشته

در خبر بالا، از ثبت یک رکورد برای قسمت اول «گناه فرشته» یاد شده است. اگر خاطرتان باشد محمدحسین مهدویان بعد از انتشار قسمت آخر «زخم‌کاری 2» متنی به اشتراک گذاشت و در بخشی از آن اشاره کرد: «میزان تماشای قسمت اول از فصل دوم سریال تاکنون از عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نمایش گذشته و هنوز هم تماشایش ادامه دارد.»

با این قیاس می‌توان نتیجه گرفت که قسمت اول «گناه فرشته» از سریال قبلی فیلیمو پیش افتاده و این اتفاقی تازه برای پلتفرم است.

بار دیگر سریال جنجالی

درباره «گناه فرشته» هر آنچه باید را نوشتیم و دیگر رسانه‌ها هم نوشتند؛ اینکه چطور شروع شد و چطور ادامه یافت و با چه شیوه‌ای به پایان رسید. فقط محض یادآوری می‌گوییم که همه قسمت‌های سریال واکنش‌برانگیز بود و وجوه مختلف آن مد نظر قرار می‌گرفت. نکته جالب درباره واکنش مخاطبان، حتی آنها که نظری مثبت درباره سریال نداشتند، جایی است که آنها هم «گناه فرشته» را می‌دیدند. شاهد این ادعا، سلسله کامنت‌هایی است که تا قسمت آخر ادامه داشت. حتی برخی فعالان مجازی مثل یوتیوبرها می‌گفتند دیگر «گناه فرشته» نمی‌بینیم اما برای قسمت جدید، تولید محتوا می‌کردند!

این ویژگی ساختاری و محتوایی «گناه فرشته» بود که توانست مخاطب را با خود درگیر کند. دنیایی که ساخت، پر بود از راز و تعلیق و دلهره و سرگردانی. کمتر مخاطبی تکلیف خود با سریال را می‌دانست! درست مثل خود شخصیت‌های مستاصل سریال که نمی‌دانستند برسر چه دعوا دارند. این، تجربه‌ای نو برای حامد عنقا و پلتفرم فیلیمو محسوب می‌شود؛ اما مهم جایی است که خطر آنها جواب داد و «گناه فرشته» دیده شد.

خوب بودن یا ناراضی بودن از نتیجه به‌دست آمده، بحثی دیگر است؛ هر چند سریال حرف‌هایی مهم در دل داشت و واقعا برخی مفاهیم آن نیازمند واکاوی و تحلیل فرامتن بود.

مورد چهارم| رکورد فسیل

همزمان با انتشار رکوردشکنی «گناه فرشته» خبری دیگر درباره فروش بالای فیلم سینمایی «فسیل» منتشر شد که نباید به راحتی از این مسئله گذشت. بر اساس اعلام فیلیمو:« اکران آنلاین «فسیل» با فروش ۲۹ میلیاردی و یک رکورد جدید به پایان رسید. «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید داشت و تبدیل به پربازدیدترین فیلم فیلیمو در سینمای آنلاین شد.

مخاطبان ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ بلیت خریدید که باعث فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این فیلم شد.» نکته روشن ماجرا این است که اکران آنلاین ظرفیتی مهم برای پلتفرم‌ها است؛ به شرط آنکه چینش فیلم، زمان‌بندی اکران و تبلیغات درست، این طرح را همراهی کند. با ثبت دو رکورد جدید برای «گناه فرشته» و «فسیل»، فیلیمو روزهای‌ شیرینی را تجربه می‌کند.

کد خبر 849491 برچسب‌ها خبر مهم فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران چهره‌های مشهور شهاب حسینی (بازیگر)

دیگر خبرها

  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • رکوردشکنی عجیب و غریب سریال گناه فرشته!
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • رونمایی پرشور کتاب «کیومی» هوتن هاشمی در فرشته شهرتاب
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • چگونه می‌توان راه و روش امام صادق (ع) را الگو قرار داد؟